مؤلفه‌هاي امور جهادي و اقتصادي در صحيفه سجاديه
وبلاگ رسمی محمد ترکاشوند
زکات علم نشر آن است
درباره وبلاگ


سال جهاد اقتصادی گرامی باد
نويسندگان

 

*** اسراف


قطعه هفتم از دعاي هشتم:
(اللهم) و نعوذ بك من تناول الاسراف، و من فقدان الكفاف
(بارخدايا) به تو پناه مي‌آورم از اسراف كردن و نداشتن معاش به مقدار نياز.
قطعه 18 از دعاي بيستم:
اللهم صل علي محمد و اله و متعني بالاقتصاد، و اجعلني من اهل السداد، و من ادله الرشاد، و من صالح العباد، و ارزقني فوز المعاد، و سلامة المرصاد.
خداوندا، بر محمد و خاندان او درود فرست، و مرا از (نعمت) ميانه روي بهره‌مند ساز، و از دست‌اندركاران و راهنمايان راه است و بندگان شايسته قرارم ده، و رستگاري در رستاخيز و سلامت از كمينگاه را روزيم كن.
قطعه 23 از دعاي بيستم:
اللهم صل علي محمد و اله و امنعني من السرف...
خداوندا، بر محمد و خاندان او درود فرست، و مرا از زياده‌روي بازدار...
قطعه 23 از دعاي ششم:
(اللهم) واعذني و ذريتي من الشيطان الرجيم، و من شر السامة و الهامة و العامة و الامة، و من شر كل شيطان مريد، و من شر كل سلطان عنيد، و من شر كل مترف حفيد، و من شر كل ضعيف و شديد، و من شر كل شريف و وضيع، و من شر كل صغير و كبير، و من شر كل قريب و بعيد، و من شر كل من نصب لرسولك و لاهل بيته حربا من الجن و الانس، و من شر كل دابة انت اخذ بناصيتها، انك علي صراط مستقمي.
(بارخدايا) مرا و فرزندانم را از شيطان رانده شده و از شر حيوانات زهرناك و داراي زهر كشنده و ديگر حيوانات و چشم زخم، و از شر هر شيطان طاغي، و از شر هر حاكم ستم پيشه و از گزند هر خوشگذران سركش، و از آسيب هر ناتوان و توانا، و از شر هر صاحب مقام و فرومايه، و از شر هر كوچك و بزرگ، و از شر هر نزديك و دور، و از شر جن و انس كه جنگ با پيامبرت و اهل بيتش را برافراشته و از شر هر جنبنده‌اي كه زمام امرش به دست توست، در پناه خود بدار، به راستي كه تو بر راهي مستقيم حكم مي‌راني.
قطعه سوم از دعاي سي‌ام:
اللهم صل علي محمد و اله، و احجبني عن السرف والازدياد، و قومني بالبذل و الاقتصاد، و علمني حسن التقدير، و اقبضني بلطفك عن التبذير، و اجر من اسباب الحلال ارزاقي، و وجه في ابواب البرانفاقي، و ازوعني من المال ما يحدث لي مخيلة او تاديا الي بغي او ما اتعقب منه طغيانا.
بارخدايا، بر محمد و آل او درود فرست، و مرا از اسراف در مصرف و زياده‌روي بازدار، و به جود و ميانه‌روي در امور زندگي سامان بخش، بياموزم كه به نيكي امورم را تنظيم كنم، و به لطفت از ولخرجي بازم‌دار، و روزيم را از راه‌هاي حلال روان ساز، وخرج كردنم را در كارهاي خير قرار ده، و ثروتي كه در من خودبيني و كبر پديد آورد، يا مرا به ستم بكشاند و يا طغيان و سركشي به دنبال آورد، از من دور ساز.
قطعه 91 از دعاي 47:
(اللهم) و نبهني من رقدة الغافلين، و سنة المسرفين و نعسة المخذولين.
بارخدايا مرا از خواب بي‌خبران، خواب آلودگي مسرفان، و چرت به خود وانهادگان بيدار فرما.

*** امور اقتصادي


قطعه بيستم از دعاي نخست:
والحمدلله الذي ... متعنا بارواح الحيوة، واثبت فينا جوارح الاعمال، و غذانا بطيبات الرزق، و اغنانا بفصله، و اقنانا بمنه.
سپاس خداي را كه ... ما را از نيسم‌هاي زندگي‌بخش برخوردار ساخت. و اعضايي را براي انجام كار در كالبد ما نهاد، ما را با روزي‌هاي پاك پرورد، و با فضل خود بي‌نيازمان كرد، و به عطاي خويش ما را سرمايه‌ داد.
قطعه ششم از دعاي ششم:
و خلق لهم النهار مبصرا ليبتغوا فيه من فضله، و ليتسببوآ الي رزقه، و يسر حوا في ارضه، طلباً لما فيه نيل العاجل من دنياهم، و درك الاجل في اخريهم.
روز را براي آنها بينايي‌بخش آفريد تا در آن به تلاش براي طلب فضل الهي برخيزند، و راهي براي كسب روزي جويند، و براي دستيافتن به منابع دنيا و سعادت آخرت با آسودگي به تلاش و كوشش پردازند.
قطعه 16 از دعاي 23:
فمن اجهل مني، يا الهي، برشده؟ و من اغفل مني عن حظه؟ و من ابعد مني من استصلاح نفسه حين انفق مأ اجريت عليّ من رزقك فيما نهيتني عنه من معصيتك؟
خداي من، نادان‌تر از من به مصلحت خويش كيست؟ و غافل‌تر از من به حظ و بهره خود كيست؟ كيست آن كه از اصلاح خود دورتر از من باشد آن هنگام كه روزهايي را كه به من عطا كرده‌اي در انجام گناهاني كه مرا از آن نهي كرده‌اي، خرج مي‌كنم؟
قطعه سوم از دعاي 20:
اللهم صل علي محمد و اله، و اكفني ما يشغلني الاهتمام به، و استعملني بما تسالني غداً عنه، و استفرغ ايامي فيما خلقتني له، واغنني و اوسع علي في رزقك، و الا تفتني بالنظر، و اعزني و لاتبتليني بالكبر، و عبدني لك و لا تفسد عبادتي بالعجب، و اجر للناس علي يدي الخير و لا تمحقه بالمن، وهب لي معالي الاخلاق، واعصمني من الفجر.
خداوندا، بر محمد و خاندانش درود فرست، و مرا از اهتمام به آنچه از تو بازم مي‌دارد بي‌نياز ساز، و مرا به كاري گير كه فردا مورد سؤال قرار مي‌دهي. و روزگارم را در آنچه مرا براي آن آفريده‌اي مصروف بدار، و [از غير خودت] بي‌نيازم ساز. و روزيت را بر من بگستران، و به نگاه [و چشمداشت به اموال ديگران] گرفتارم مساز، و عزيزم ساز، و به كبر مرا امتحان مكن، و بنده خود ساز، و پرستشم را با عجب تباه مساز، و خير مردم را بر دستم جاري فرما و اين احسان را با منت باطل مكن، و خلق والا عطايم كن، و از فخرفروشي بازم دار.
قطعه 22 از دعاي بيستم:
اللهم صل علي محمد و اله، و توجني بالكفاية، و سمني حسن الولاية، و هب لي صدق الهداية، ولا تفتني بالسعة، و امنحني حسن الدّعة، ولا تجعل عيشي كداً كداً، و لا ترد دعآئي علي رداً، فاني لا اجعل للك ضداً، و لا ادعو معك نداً.
خداوندا، بر محمد و خاندان او دورد فرست، و تاج بي‌نيازي بر تاركم نه، و به حسن تدبير، بلند آوازه‌ام كن، و درستي هدايت عطايم نما، و با فراخي معاش نيازما، و از آسايش نيكو بهره‌مندم ساز، و زندگاني را بر من دشوار مگردان، و دعايم را به خودم باز مگردان، زيرا كه من همتا و حريفي براي تو قرار نمي‌دهم. و به همراه تو همانندي را نمي‌خواهنم.
قطعه 23 از دعاي بيستم:
اللهم صل علي محمد و اله ... و حصن رزقي من التلف، و وفر ملكتي بالبركة فيه، و اصب بي سبيل الهداية للبرّ فيما انفقُ منه.
خداوندا، بر محمد و خاندان او درود فرست... و روزيم را از تباه شدن مصون بدار، و با بركت دادن به داراييم آن را وفور بخش، و مرا به سبب نيكي در آنچه از آن انفاق مي‌كنم به راه هدايت واصل نما.
قطعه پنجم از دعاي 21:
اللهم انك ان صرفت عي وجهك الكريم او منعتني فضلك الجسيم او حظرت علي رزقك او قطعت عني سببك لم اجد السبيل الي شيء من املي غيرك، ولم اقدر علي ما عندك بمعونة سواك، فاني عبدك و في قبضتك، ناصيتي بيدك.
بار خدايا، اگر تو روي بزرگوارت را از من بگرداني، يا فضل بزرگت را از من باز داري، يا روزيت را از من دريغ داري، يا ارتباطت را از من قطع نمايي، باز هم جز تو راهي به سوي هيچ يك از آرزوهايم نخواهم يافت، و با ياري ديگران به آنچه نزد توست نتوانتم دست يافت، چرا كه من بنده تو و در قبضه قدرت تودم، زمام كارم به دست توست.
قطعه هشتم از دعاي 21:
اللهم صل علي محمد و اله،ولا تجعلني ناسياً لذكرك فيما اوليتني، ولا غافلا لاحسانك فيما ابليتني، ولا ايسا من اجابتك لي و ان ابطات عني، في سراء كنت او ضراء او شدة او رخاء، او عافية او بلاء، او بؤسٍ [كنت] او نعماء، او جدة او لاوآء، او فقر او غني.
بار خدايا، بر محمد و آل او درود فرست، و نگذار در آنچه به من بخشيده‌اي ياد تو را فراموش كنم، و در آنچه از احسانت به من تفضل كرده‌اي دچار غفلت شوم، مرا از اجابت دعايم نااميد مگردان هرچند به طول انجامد، در خوشي باشم يا در ناخوشي، در گرفتاري باشم يا در آسايش، در عافيت باشم يا در مصيبت، در نهايت نيازمندي باشم يا غرق در نعمت، در دارايي باشم يا نداري، در تهيدستي باشم يا توانگري.
قطعه 25 از دعاي يازدهم:
[اللهم واجلعني من] المعودين بالتعوذ بك، الرابحين في التجارة عليك، المجارين بعزك، الموسع عليهم الرزق الحلال من فضلك، الواسع بجودك و كرمك، المعزين من الذل بك، و المجارين من الظلم بعدلك، و المعافين من البلاء برحمتك، والمغنين من الفقر بغناك، والمعصومين من الذنوب والزلل و الخطاء بتقواك، والموفقين للخير و الرشد و الصواب بطاعتك، و المحال بينهم و بين الذنوب بقدرتك، التاركين لكل معصيتك، الساكنين في جوارك.
[بار خدايا، مرا از كساني قرار ده] به پناه آوردن به تو خو نمودند، از سوداي با تو سود بردند، در پناه عزتت آرميدند، به جود و كرمت از خوان گسترده فضل و احسان تو روزي خوردند، و به لطف تو از ذلت به عزت رسيدند، و از ستم به عدل تو پناه آوردند، و به رحمتت از مصيبت رهيدند، به بي‌نيازي تو از تهيدستي به توانگري رسيدند، در سايه حفظ و نگهداري تو از گناهان و لغزش‌ها مصون ماندند، و در پي فرمانبرداري از تو به كارهاي خير و رشد و درست توفيق يافتند، و به قدرت تو ميان آنان و گناهان سدي حايل گشت، هر گونه گناهي را وانهادند، و در جوار رحمت تو سكنا گزيدند، مقرر فرما.
قطعه ششم از دعاي 28:
فكم قدر ايت ـ يا الهي ـ من اناس طلبو العز بغيرك فذلوا، و راموا الثروة من سواك فافتقروا، و حاولو الارتفاع فاتضعوا.
خداوندا، چه فراوان مردماني را ديده‌ام كه از غير تو عزت طلبيدند و خوار گشتند، و از غير تو ثروت خواستند و فقير شدند، و به تلاش براي بلندپايگي و مقام برخاستند و پست گرديدند.
قطعه دوم از دعاي سي‌ام:
[اللهم] واعوذ بك، يا ربّ، من هم الدين و فكره. و شغل الدين و سهره، فصل علي محمد و اله، و اعدني منه، و استجير بك، يا ربّ، من زلته في الحيوة، و من تبعته بعد الوفاة، فصل علي محمد و اله، واجرني منه بوسع فاضل اوكفاف واصل. [3] اللهم صل علي محمد و اله، واحجبني عن السرف و الازدياد، و قو مني بالبذل و الاقتصاد، و علمني حسن التقدير، و قبضني بلطفك عن التبذير، و اجر من اسباب الحلال ارزاقي، و وجه في ابواب البرّ انفاقي، و ازو عني من المال ما يحدث لي مخيلة او تاديا الي بغي او ما اتعقب منه طغيانا.
[بار خدايا]، بار پروردگارا، به تو پناه مي‌آورم از اندوه وام و انديشه آن، و از دل‌مشغولي به قرض و بي‌خوابي به خاطر آن. پس بر محمد و آل او درود فرست، و مرا از رنج وام به خود پناه ده. بار پروردگارا، از خواري قرض در طول زندگي و از پيامدهايش پس از مرگ به تو پناه مي‌آورم. پس بر محمد و آل او درود فرست، و مرا با فراواني مال، يا زندگاني همراه با كفاف، از آن در امان دار.
قطعه چهارم از دعاي 48:
اللهم اليك تعمدت بحاجتي، و بك انزلت اليوم فقري و فاقتي و مسكنتي، و اني بمغفرتك و رحمتك اوسع من ذنوبي، فصل علي محمد و ال محمد، و تول قضا كل حاجة هي لي بقدرتك عليها، و تيسير ذلك عليك، و بقري اليك، و غناك عني، فاني لم اصب خيرا قط الا منك، و لم يصرف عني سوء قط احد غيرك، و ل ا ارجولامر اخرتي و دنياي سواك.
بارخدايا، حاجتم را به پيشگاه تو آوردم، فقر و تهيدستي و نداريم را بر آستان تو فرود آورده‌ام، اعتماد من بيشتر بر آمرزش و رحمت توست تا عملم، و آمرزش و رحمت تو گسترده‌تر از گناهان من است، پس بر محمد و آل او درود فرست، تو خود بر آوردن همه حاجاتم را برعهده‌گير زيرا كه بر انجام آن قادري و اين كار بر تو آسان است و من به تو نيازمند و تو از من بي‌نياز هستي، چه من هرگز خيري به دست نياوردم مگر از سوي تو، و هيچ‌گاه كسي غير تو شري را از من دور نساخت، و براي آخرت و دنيايم چشم اميد به كسي جز تو ندارم.
قطعه هشتم از دعاي 52:
فاسالك يا مولاي سؤال من نفسه لاهية لطول امله، و بدنه غافل لسكون عروقه، و قلبه مفتون بكئرة النعم عليه، و فكره قليل لما هو صائر اليه.
پس از تو تقاضا دارم، تقاضاي كسي كه در اثر آرزوهاي دراز خود را سرگرم ساخته، و به سبب تن‌پروري بدنش از عمل صالح بي‌خبر مانده، و دلش به خاطر زيادي نعمت فريفته شده، و انديشه‌‌اش درباره فرجام كارش اندك است.


نظرات شما عزیزان:


موضوعات
پيوندها


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 30
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 123
بازدید کل : 2402
تعداد مطالب : 31
تعداد نظرات : 10
تعداد آنلاین : 1

Flash Required

Flash is required to view this media. Download Here.

وبلاگ نوین گیاهان دارویی

br/>

برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید
اللهم احفظ امام زماننا و سیدنا و مولانا صاحب الامر و الزمان اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای